fbpx

Game Cave X HAVU Esport Summit

Game Cave hostasi HAVU:lle tilat heidän Esport WebSummit tapahtumaan toukokuun alussa. Tapahtumassa organisaation jäsenet Sani Leino, Lasse Salminen ja Heikki Pohjonen keskustelevat esportsin kehityskaaresta, markkinoinnin mahdollisuuksista sekä avaavat lyhyesti HAVU:n tarinaa. Lähteyksen lopussa vielä vierailevan tähden Joonas ”doto” Forssin haastattelu kilpapelaamisesta. Lähetys on taltioitu ja katsottavissa HAVU:n youtube-kanavalla.

Alkuun tykitetään muutama mielenkiintoinen fakta pelialan laajuudesta ja suosiosta tänä päivänä. Globaalisti peliala on isompi kuin musiikkiteollisuus ja elokuvateollisuus yhteensä. Leino kuvaa esportsia pelialan ”trendsetterinä”, joka kasvaa osana massiivista toimialaa. Lajin suosiosta suomalaisten keskuudessa kertoo tuore uutinen, jonka mukaan Suomesta löytyy menestyneimmät pelaajat suhteessa populaatioon. Lisäksi sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight teki jo viime vuonna tutkimuksen, josta kävi ilmi esportsin ohittaneen jääkiekon lajisuosikeissa nuorten miesten keskuudessa.

Esportsin kasvua kiihdyttävistä tekijöistä nostetaan esille mm. kilpailu, pelaamisen hyödyt, striimaamisen, somen ja vaikuttajamarkkinoinnin kasvu sekä fyysisten rajoitteiden puuttuminen. Viimeisin seikka herättääkin mielenkiintoisen keskustelun nykyisen koronakriisin vaikutuksista pelialaan. Toisin kuin valtaosaan muihin aloihin, pelialaan koronakriisi on vaikuttanut pääasiassa positiivisesti. Digitaaliset viihteen muodot, kuten peliala on jopa kasvanut korona-aikana. Koronakriisi on myös yhdistänyt aloja, minkä seurauksena esports ja urheilupuoli ovat alkaneet tukea yhä enemmän toisiaan. Tämän myötä esports kenttä muuttuu ja tulee uudenlaisia pelejä perinteisten esports pelien lisäksi.
Esports yleisö ja markkinoinnin mahdollisuudet

Sitten on aika nostaa kissa pöydälle. Mitenkäs naisten osuus esportsissa? Kiinnostus esportsia kohtaan kasvaa koko ajan ja sitä myöten yleisön kohderyhmä laajenee. Vaikkakin naisten osuus striimipuolella on kasvanut, on se peleissä vielä varsin pieni. Salminen pitää tässä suurimpana haasteena naisten vaikeutta päästä mukaan skeneen alun perinkin miesvaltaisella alalla. Leino mainitsi HAVU:n tekevän vielä tämän vuoden puolella töitä sen eteen, että naisia saataisiin lisää esports skeneen. Naisten pelaamiseen kannustaa myös Game Cave, jonne on tervetullut jokainen pelaaja sukupuolesta tai muista tekijöistä riippumatta.

Kuten aiemmin mainittu, livestriimaaminen ja vaikuttajamarkkinointi ovat nyt isossa kasvussa. Edelleen suosituin striimausalusta on Twitch, jota Pohjonen kutsuu myös nykyajan vaikuttajamarkkinointialustaksi. Viime aikoina paljon julkisuudesta tunnettuja vaikuttajia on lähtenyt kokeilemaan striimaamista. Game Cave on mielellään mukana edistämässä ja mahdollistamassa uusien ja vanhojenkin vaikuttajien striimaamista. Game Cave:n kanssa tällä hetkellä yhteistyötä tekeviä vaikuttajia ovat mm. Tuukka Ritokoski, Mika Salo sekä Joonas Järvinen, aka Lärvinen.

Arvot kohdillaan myös bisneksessä
Pääpointti yhteistyökeisseissä on, että tukemalla esports organisaatioita, tuetaan ammattipelaajia ja pelialaa. Esportsin räjähdysmäinen kasvu on herättänyt yrityksissä kiinnostusta sponsorointi ja kumppanuus mahdollisuuksiin esportsin saralla. Tämä on tietysti positiivista ja mahdollistaa isompaa markkinointia kummallekin osapuolelle. Leino muistuttaa kuitenkin, että arvot eivät ole ostettavissa. Samaa aatetta komppaa Game Cave ja joistakin keisseistä on jouduttu tämän takia kieltäytymäänkin. Hyvällä omalla tunnolla voi siis sanoa, että niin HAVU:lla kuin Game Cavella ovat arvot kohdillaan kumppanuuksien ja kampanjoiden suhteen.

Game Cave haluaa kiittää HAVU:a yhteistyöstä ja tarjoaa jatkossakin tiloja erilaisiin tapahtumiin.
Katso lähetys kokonaisuudessaan https://www.youtube.com/watch?v=WLoRAQ_eOx0

Suosituimmat

Share on facebook
Jaa Facebookissa
Share on twitter
Jaa Twitterissä
Share on linkedin
Jaa Linkdininissä
Share on pinterest
Jaa Pinterestissä

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Suosituimmat